Bröstcancer

kvinnans vanligaste cancersjukdom

Min Mat




Maten under min strålbehandling.

Jul 2010. Min första jul som vegan.

Andra recept.



Min mat under strålbehandlingen.


Morgon:
  • Mixad fruktjuice. I botten är blåbär, jordgubbar, kiwi, sharon eller annan mindre frukt. Ovanpå det skivad banan och nypressad apelsin. Mixa med mixerstav. Ibland tar jag sojamjölk istället för apelsinjuice eller 50/50.
  • Antingen: Sojayoghurt med egen blåbärssylt. Egen mysli som jag toppar med linfrö. En smörgås med hummus eller vegansk tapenade (vegansk).
  • Eller: Havregrynsgröt med kanel. (Tar med en tsk kanel/portion när jag kokar). Sojamjölk och rårörsocker.
Middag:
  • Råsaftjuice av 2-4 morötter och pressad apelsin. Ibland morot, rödbeta apelsinjuice eller morot och sojamjölk.
  • Potatisgratäng. Bönbiffar. (sojamjölk och grädde)
  • Vitlökssoppa med tofubacon.
  • Falafel med mos och aioli.
  • Broccolisoppa med bröd.
  • Kinamat.
  • Bönbiff.
  • Kikärtsgryta med curry.
  • Kokos och tomatsoppa.
  • Vitkålssallad med senapsdressing.
  • Morotsallad.
  • Blomkål.
  • Broccoli.
  • Brysselkål.
  • Stuvad spenat.
  • Rödbetor.
  • Majs.
  • Ärter.
  • Jag försökte äta någon sorts kål och något grönt varje dag.
  • Alger åt jag varje dag måndag till fredag. Är ingen älskare av alger normalt men har hittat Aramealgen som är väldigt mild. Den tillhör brunalgerna och är den sort som binder radioaktivitet till sig och transporterar ut det. Jag blandade ner den i någon av rätterna som i potatisgratängen, kålsalladen, morotsalladen, soppan mm där det passar. Man skall inte äta mer än 5 gr torrvikt av den i veckan så jag väger upp 5 gr och delar sedan upp detta för varje dag. Äter man mer får man i sig för mycket jod. Detta gör att jag nu inte saltar med jodberikat salt utan havssalt.
  • Vitlök åt jag också mycket av under behandlingen. Jag tog minst en klyfta för en portion. För att jag inte skulle lukta alltför mycket så pressade jag den inte utan finhackade den istället. Smaken blir inte så skarp och ingen eftersmak får man.
Kvällsmat:
  • Smörgås (eget surdegsbröd helst eller annat eget bröd)
  • Hummus
  • Tapenade (vegansk)
  • Egen majonnäs
  • Egen ost
  • Ett ägg (om jag inte ätit ägg under dagen redan)
  • Smörgåsgurka
  • Böngroddar
  • Alfalfagroddar
Övrigt:
  • Mitt mål i det stora hela var att få i mig ett ägg, alger och mycket vitlök varje dag. Dessa innehåller ämnen som hjälper kroppen att reparera skador på DNA, transporterar bort fria radikaler och radioaktiva ämnen. Det har kommit fram att när man får strålbehandling så ökar risken för hjärt-kärlsjukdommar pga skadat DNA när man blir äldre. Det är då bra att försöka åtgärda skadan så snart som möjligt och sedan äta kost som inte framkallar hjärt-kärlsjukdommar.
  • Jag gjorde och gör fortfarande så mycket som möjligt själv för att minska på alla tillsatser.
  • Försökte få i mig någon kålsort, något grönt och tofu eller bönor varje dag.
  • Jag smorde området som strålades varje dag. På morgonen var det HTH oparfymerad. Efter jag tvättat mig tog jag olivolja varannan dag och krämen jag skall använda (med cortison) varannan dag. Efter duschen på kvällen tog jag återigen HTH och innan läggdags olivolja.




Mitt julbord 2010


Där det står mjölk/grädde i recept så tar jag sojamjölk/grädde. Står det färs blir det oftast Hälsans kök Vegfärs. Majonnäs gör jag ur Vegania, den är inte lika stark som vanlig majonnäs.

Sillbord:
  • Inlagd squash (i en tidning som hette Gott och Grönt hittade jag detta)
  • Vitlöksgravad squash (ur Vår kokbok)
  • Senapsgravad squash (ur Vår kokbok)
  • Currygravad squash (ur Vår kokbok)
  • Monicas squash, var Fars sill (ett gammalt recept från svärmor som jag ändrat)
  • Ägg
Kallbord:
  • Färstimbal (ur Vår kokbok, använde vegfärs från Hälsans kök)
  • Färgstark vitkålssallad med senapsdressing (Vegania)
  • Slät senap (ingen aning var det receptet kommer från)
  • Grov senap (ingen aning var det receptet kommer från)
  • Hummus, istället för leverpastej (ur Vegetarisk kokbok)
  • Legymsallad (ur Vegania)
  • Rödbetssallad (ur Vegania)
Varmbord:
  • Quornspjäll (kryddningen som svärmors revbenspjäll)
  • Janssons (fast med kaviar istället för ansjovis)
  • Brunkål
Genomgående:
  • Kokt potatis
  • Kavring (ur Icas bok om baka bröd)
  • Vörtbröd (ur Martin Johanssons bok om surdeg)
  • Becel bordsmargarin
  • Ost (från bloggen Veganen)
  • Öl eller julmust
Efterrätt:
  • Risgrynsgröt (ur Vår kokbok)
  • Ris ala Malta, med saftsås (ur Vår kokbok)
Kaffe och godis:
  • Kaffe
  • Pepparkakor (ur sju sorters kakor)
  • Lussekatter (ur Vår kokbok)
  • Knäck
  • Gräddkola
  • November-bars (ur Vegania)
  • Ischoklad
Inte gick jag hungrig från bordet!!

Andra recept

Här vill jag visa lite olika recept som inte är vad man tänker på när man säger veganmat.



Fondue

Vi har i många år ätit fondue till nyår. Varvat med andra saker men fondue har hängt med. När jag blev vegetarian 1997 så gjorde jag panerade ostbitar istället för kött. Tillbehören kan ofta vara desamma. Nu när jag blev vegan fick jag tänka om igen. Vi älskar verkligen fondue så jag försökte hitta en lösning. Idag hade vi genrep (23 oktober 2011). Jag tog tofu istället för ost och gjorde en vanlig dubbelpanering, mjöl, ägg och kryddat ströbröd. Det blev supergott, mycket bättre än ost faktiskt. Det blir inte heller så tungt i magen som med ost.

Ifall det skulle misslyckas totalt så gjorde jag också frikadeller på Hälsans köks Vegfärs. Testade även att använda Goodsoys fina färsgryn. Vegfärsen från Hälsans kök höll ihop bäst men smaken var bra på båda.

Jag har en suverän bok om Fondue där det finns många olika såser. Jag måste ha aioli (på min veganska majonnäs) och en djävulssås med ketchup, lök, jalapenos och kryddor.

Jag har en suverän bok om Fondue där det finns många olika såser. Jag måste ha aioli (på min veganska majonnäs) och en djävulssås med ketchup, lök, jalapenos och kryddor.

Smörgåstårta

När jag säger att jag är vegan så tycker folk synd om mig och undrar vad då kan äta och hur jag får i mig näring. Så när jag fyllde 50 nu i november (2011) ville jag bjuda på veganmat.

Det var roligt att planera mat och inköp. Det skulle vara något som inte var alltför långt bort från vad andra äter. Till slut kom jag fram till följande:

Välkomst: Frukt och grönt på pinne med vegankorv.
Körsbärstomat, Physalis, Melon, Spicebar Choritzo och Spicebar Chili varvades på ett grillspett av trä.
Vi hade Cider och Champange till.

Det blev lyckat, när gästerna såg att jag också åt av korven så förstod de att det inte var kött. "Men det smakar ju gott" sa de!!

Mat: Två smörgåstårtor.
Medelhavstårta, med soltorkade tomater, avakado och svampfyllningar.
Skagentårta med tofu, morötter och alger mm.
Båda från Vegania.

Båda tårtorna blev lyckade och ingen kunde tro att det var tofu och alger i skagentårtan, den smakar som en "vanlig" smörgåstårta.

Efterrätt: Vaniljpannacotta och chokladmousse.
Båda från Vegania.

Även dessa blev lyckade, chokladmoussen mer populär än pannakottan.

Tofufeta

De recept på vegansk fetaost jag kan hitta är tofu i marinad av miso. Miso är bland det äckligaste jag vet. Testade ändå men det är inte det minsta likt fetaost. Fetaost ligger i saltlake och sedan kan den läggas i olja med kryddor.

Jag testade en egen. Blanda 1 del salt med 9 delar vatten. Tärna tofu och lägg i när saltet smält. Låt stå i kylen flera dagar. Någon dag innan du skall använda den kan du ta ut ur saltlagen och lägga ner i olivolja och önskade kryddor som basilida, oregano, oliver mm. Titta i affären vad det finns för sammansättningar.

Till och med min man åt detta.

Nu finns det ost "Grekisk style" från. Den skar jag i kuber och lade i vinegrettsås. Blev perfekt, konsistensen är mer som riktig fetaost och det går snabbare.

Gräddfil

Jag gör majonnäsen som finns på Veganias sida.

Uteslut senap eller minska kraftigt. Ta mindre salt och använd citron. Rapsolja och ev. lite linfröolja (ej för mycket då det kan smaka hö). Olivolja smakar för mycket i gräddfil.

God till dippar, matjesill (recept kommer), blini.

För att få gräddfilen lite tjockare utan att tillsätta alltför mycket olja kan du hälla över den i kaffefilter. Låt stå och rinna av tills den är så tjock du vill ha den.

Gräddfilen är även god att krydda med valfria kryddor till dessertost.

Gurkmeja

Gurkmeja verkar var ett universalmedel. Att man skulle klar sig utan det verkar nästan omöjligt. Indierna äter gurkmeja varje dag så det är en ofarlig krydda att börja med. Men man skall ändå ta det försiktigt i början. En del får lösare mage tex. Jag kan inte äta gurkmeja för sent då har jag svårt att sova och är orolig i kroppen.

Hur får man då i sig gurkmeja? Ät mycket indisk mat. Gör gurkmejapasta och rör ner i diverse mat. Drick varm choklad eller kardemummamjölk.

Först gör du gurkmejapasta. Ta en del gurkmeja och minst 1,5 del vatten. Rör ihop i en kastrull. Koka 8-10 minuter under omrörning. När det börjar torka ut häll i mer vatten så det fortfarande är lite rinnande. De sista minutrarna tillsätter du inget vatten utan låter det bli en gummiliknande pasta.

Gurkmeja måste kokas minst 8 minuter för att bli verksamt. Dessutom måste man äta det tillsammans med ingefära eller svartpeppar (ingen annan peppar fungerar). Då ökar upptaget i tarmen med 2000 gånger(du läser rätt två tusen).

Du kan sedan röra ner helst en tesked av pastan per portion i din mat. Kan vara gryta, soppa, omelett, mm. Överallt där du kan ha ingefära eller peppar också och att det inte gör något att det blir gult. Jag rör i lite i pastadegen, som vi gör själva och har vi tex kantarellsås till så rör jag i lite även där.

Varm choklad
1 tsk gurkmejapasta
1,5 tsk socker
1,5 tsk kakaopulver
0,5-1 tsk pressad ingefära
ca 0,5 dl vatten

Rör ihop allt

2 dl mjölk (soja, ris, havre eller annan alternativmjölk)

Värm mjölken och blanda ner chokladröran. Häll upp i mugg, sila ev. och njut.



Kardemummamjölk
1 tsk gurkmejapasta honun kardemumma 0,5 dl vatten Rör ihop allt 2 dl mjölk (soja, ris, havre eller annan alternativmjölk) Värm mjölken och blanda ner kardemummaröran. Häll upp i mugg, sila ev. och njut.

Denna mjölk har inte vare sig ingefära eller peppar så man behöver äta något annat till som innehåller detta. Tex. smörgås med grönsaker som man pepprat.

Det är ämnet curcumin i gurkmejan man är ute efter. Det finns tillskott av curcumin att köpa om man nu inte orkar jobba med att få i sig tillräckligt. Några länkar om gurkmeja:

Margaret's Corner

Curcuminhealth

Pdf-fil om curcumin

Information om curcumin